onsdag 19 maj 2010

Träning på klubben..

Men allvarligt, kan man vara såhär lycklig varje gång man kommer hem från ännu en superträning på klubben?

Lydnadskursen har som sagt startat och efter diskussion med tränaren så beslutade vi att börja om lite på noll igen eftersom Zaga tappat lite sting och position. Sagt och gjort, vi diskuterade igenom mitt sätt att träna INNAN och hur jag skulle lägga upp den nya träningen.

Nya träningen är mer fartig, jag belönar ofta med kamp & lek. Innan har jag tonat ner den sidan för jag har uppfattat Zaga som lite för PÅ och explosiv och om jag då belönade med ännu mer fart så skulle det slå över. Men vilket misstag kära läsare, Zaga fungerar så mycket bättre med denna form av belöning. Nu är det full fokus på mig hela tiden, hon är pigg och alert, förväntningen är hög. Så himla rolig förvandling.

Igår körde vi uppdelade moment ur 1:an


Platsläggande: Zaga kan ju detta, men blev störd/oroad av att andra ägare gick fram och tillbaka till sina hundar & berömde, lösgjorde och klappade. Så vi ska köra mycket sådana störningar nu. Hon är lite osäker sedan incidenten i Gbg.

Ingångar: Nu börjar hon få till dom riktigt bra med rakt sättande, vi tragglar vidare. ( tips: träna aldrig position med höggravid mage )

Snabba läggande: Använder annat kommando: NER. Momentet har vi inte tränat alls och det gick över förväntan, hon förstod nästan genast vad som skulle ske =)

Snabba ställanden: Kommando STÅ. Har hittills haft dubbla kommandon, nu försöker jag eliminera handtecknet och det har också fungerat fint.


Hopp över hinder: Sitter bra sedan innan, rakt hopp, inget planktramp, men vi kör ingen regelrätt ingång än så länge.

Inkallning utan regelrätt ingång: Fokuserar på farten och ja alla garvar åt min flygande köttbulle.

Vi ska börja konditionsträna lite mer nu, cykla 3 ggr i veckan till att börja med och se om vi båda kan få upp lite flås ;-)

VECKANS TRÄNING:

Tisdag: Träning på klubben
Onsdag: Vila ( vanlig långpromenad med lite moment under tiden )
Torsdag: Cykla + lite moment
Fredag: Lydnadsträning ( ev klubben )
Lördag: Cykla + moment
Söndag: Skogen ( ev spår ).

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar